Terme Čatež so želele lastniniti grad Mokrice in so po sprejetju Zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij vključile grad Mokrice v otvoritveno bilanco, vendar so ga kasneje, po spremembi uredbe o metodologiji za izdelavo otvoritvene bilance izločile, saj je uredba prepovedala lastninjenje kulturnih spomenikov. Že pred tem so Terme Čatež izločile kmetijska zemljišča, ki niso spadala pod varovani režim spomeniškega varstva v Mokricah, in jih kasneje prenesle na Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov RS, ki pa je po sklenitvi pogodbe o brezplačnem prenosu in zakupni pogodbi z dne 13.10.1995 v aneksu z dne 22.05.1996 priznal Termam Čatež d.d. vložke v sadovnjake in kupnino za kmetijska zemljišča kupljena od fizičnih oseb, in za te vložke oz. kupnine znižal zakupnino.
Na zahtevo Agencije za privatizacijo so torej Terme Čatež morale prenesti kompleks Mokric na državo, občino, ali na Zavod za varovanje naravne in kulturne dediščine. Dejstvo pa je, da nihče od omenjenih za prenos ni bil zainteresiran. Po večmesečnih pogajanjih je občina le pristala, da se lastništvo gradu prenese nanjo, vendar le pod pogojem, da pred tem s Termami Čatež sklene zakupno pogodbo, saj bi se v nasprotnem primeru na občino preneslo tudi breme vseh potrebnih vlaganj in vzdrževanja gradu. Zato je predsednik Izvšnega sveta Občine leta 1994 najprej podpisal zakupno pogodbo in nato pogodbo o prenosu lastništva, ki jo je potrdilo tudi javno pravobranilstvo v Celju. Kasnejši datum podpisa pogodbe o prenosu se zdi avtorjema pravnega mnenja Inštituta za javno upravo sporen, vendar glede na navedeno dejansko stanje pravno ne more biti sporen.
V pogodbi o prenosu lastništva je navedeno, da bosta pogodbeni stranki imenovali komisijo, ki bo na podlagi ogleda v primopredajnem zapisniku evidentirala vsa vlaganja Term Čatež d.d. v nepremičnine, kar je bilo tudi storjeno. Pogodba je sicer predvidevala tričlansko komisijo, po enega člana Občine, Terme Čatež d.d. in regijskega Zavoda za varstvo naravne in kulturne dediščine Novo mesto. Ker pa zadnji svojega člana ni imenoval, sta Občina in Terme Čatež d.d. imenovala vsak po dva člana v komisijo, ki je nato sestavila primopredajni zapisnik, ki je sestavni del pogodbe o prenosu lastništva. Aneks k pogodbi o prenosu lastništva iz leta 1998, ki Termam Čatež prizna investicijska vlaganja v kompleks Mokrice, je torej samo logično nadaljevanje osnovne pogodbe o prenosu lastništva in zakupne pogodbe iz leta 1994, ki evidentirata vlaganja Term Čatež.
Ob tem je potrebno posebej poudariti, da so bila vsakoletna vlaganja Term Čatež večja od določene letne zakupnine. Zaradi odgovornosti, ki jo ima družba Terme Čatež do svojih delničarjev je družba vztrajala, da ji občina prizna vlaganja, ki presegajo zakupnino. Zato je bil leta 1998 podpisan aneks, ki Termam Čatež priznava dotedanje vložke. Točka aneksa, s katero sta pogodbeni stranki ugotovili, da znaša višina dotedanjih vložkov Term Čatež d.d. v kompleks Mokrice 10 mio DEM, pa nikakor ni bila mišljena kot kakršnakoli nova obveza občine ali njeno zadolževanje. Pogodbeni stranki sta le določili skupni znesek vlaganj, ki jih je občina priznala že v pogodbah o prenosu in zakupu iz leta 1994, in so nato nastala še od leta 1994 dalje do podpisa aneksa. Pri tem ne gre za nikakršno navidezno pogodbo in tudi ne za izigravanje ZLPP. Kot je bilo že prej navedeno, je tudi država pri prenosu kmetijskih zemljišč priznavala vložke in odškodnine za odplačno pridobljena zemljišča in jih pobotala z zakupnino.
Terme Čatež d.d. pa svojih vložkov niso nikoli pobotale z zakupnino. So pa vlaganja, ki presegajo zakupnino, v skladu s pogodbama iz leta 1994 in aneksom iz leta 1998 vračunale v kupnino v letu 2002, ko se je Občina odločila, da Mokrice proda.
Glede na navedeno menimo, da pri podpisu aneksa ni bilo potrebno mnenje Ministrstva za finance, saj ne gre za zadolževanje občine oz. kršenje ZFO, in tudi pravno statutarna komisija Občinskega sveta je 22.10.2001 ugotovila, da je bil aneks z dne 22.09.1998 sklenjen tudi v skladu z določili takrat veljavnega statuta Občine Brežice.
Očitki, da prodaja ni bila predvidena v občinskem proračunu, da ni bila uvrščena v letni program prodaje in ni bil izdelan posamični program predaje niso resnični, saj je bila prodaja uvrščena oz. predvidena v občinskem proračunu za leto 2002 (str. 67) in tudi uvrščena v letni program.
Občinski svet je na 27. seji dne 15.10.2001 sklenil, da Občina začne postopek prodaje Mokric, da Odbor za finance preveri vsebine in vrednost vložkov, da statutarno pravna komisija ugotovi veljavnost aneksa k zakupni pogodbi z dne 22.09.1998, da se naroči cenitev, da se prodaja opravi na podlagi razpisa z javnim zbiranjem ponudb, da se župana pooblasti, da z uspešnim ponudnikom, v skladu z objavljenim razpisom, sklene pogodbo.
Na podlagi ugotovitev statutarno pravne komisije in po dveh neuspešnih javnih razpisih, je strokovna komisija za vodenje postopka prodaje Mokric dne 26.08.2002 soglasno predlagala in soglašala s prodajo na podlagi neposredne pogodbe skladno s 17. členom 4. odstavka 3. točke Uredbe o postopkih prodaje in drugih oblikah razpolaganja z državnim premoženjem. Glede na pooblastila Občinskega sveta s 27. seje in predlogom komisije je župan sklenil kupoprodajno pogodbo. Glede na to, da je upošteval in izvršil sklepe Občinskega sveta, ponovnega soglasja Občinskega sveta ni iskal.
Očitek, da bi Upravna enota morala odobriti promet s kmetijskimi zemljišči, ni trden, saj avtorja pravnega mnenja Inštituta za javno upravo v sklepnih ugotovitvah sama priznavata, da ni povsem jasno, kako spraviti v sklad predpise o metodah prodaje občinskega premoženja in predkupno pravico po Zakonu o kmetijskih zemljiščih, Zakonu o varovanju kulturne dediščine in Zakonu o ohranjanju narave.
Terme Čatež d.d. so vsa kmetijska zemljišča, ki niso opredeljena kot naravna znamenitost prenesla na Sklad kmetijskih zemljišč. Po 2. členu ZVKD za vsa kmetijska zemljišča, ki so opredeljena kot naravna znamenitost, velja režim kot za kulturno dediščino. 63. člen tega zakona določa le dva subjekta, ki imata predkupno pravico - državo in občino. V našem primeru je država podala pisno izjavo, da predkupne pravice ne bo uveljavljala, Občina pa je tako in tako bila prodajalec.
Za promet s kulturno dediščino je v skladu z ZVKD pristojno Ministrstvo za kulturo oz. Inšpektorat RS za področje kulturne dediščine, ki je podal pisno izjavo, da je ZVKD specialni zakon glede na ZON in ZKZ glede prometa s kmetijskimi zemljišči opredeljenimi kot kulturna krajina ali območje oblikovane narave, zaradi specifičnega statusa in načina varovanja. Iz zgornjih razlogov naj Upravna enota ne bi odločala o prometu s kmetijskimi zemljišči opredeljenimi oz. zavarovanimi kot kulturna dediščina, kot tudi iz razloga, da gre za integralno celoto, kot v primeru zaščitene kmetije.
Zakonita predkupna pravica po ZKZ in ZVKD imata vsaka svoj namen in med seboj ne kumulirata, enako je tudi glede drugih zakonitih predkupnih pravic, kot npr. po Zakonu o ohranjanju narave.
Glede na vse navedeno zaključujemo, da je kupoprodajna pogodba veljavna.
To je posredno potrdil tudi župan Andrej Vizjak, ki je dne 09.12.2002 v Termah Čatež d.d. podpisal dogovor, da razmeji oz. dopolni Urbanistično informacijo, da bo Davčna uprava lahko odmerila davek, in sicer DDV in davek na promet nepremičnin ter da se Terme Čatež d.d. obvežejo ta dva davka plačati.